Derde graad

Latijn - Wiskunde

Domein:
Taal en cultuur
info
Je krijgt een diepgaande en brede vorming in taal en cultuur. Je leert over communiceren, het taalsysteem en meertalige communicatie. Je geniet van de schoonheid van taal en interpreteert talige kunstuitingen in film, muziek, theater en literatuur. Je experimenteert op een creatieve manier met taal.
Finaliteit:
Doorstroomfinaliteit
info
Brede en algemeen theoretisch gerichte opleiding die je voorbereidt op hogere studies.
Type:
Domeinoverschrijdend
info
De meest algemene opleiding. Gericht op hogere studies in alle domeinen.

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je krijgt een sterk theoretische en brede algemene vorming met een uitgebreid aanbod van Latijn en wiskunde.
  • Je leert taal te analyseren op een abstracte en gestructureerde manier.
  • Je verdiept je in de klassieke taal Latijn en in de cultuur van de klassieke oudheid.
  • Je leert abstract wiskundig denken en je verdiept je wiskundige vaardigheden.

Deze richting is iets voor jou als je

  • vlot theorie verwerkt, snel verbanden legt en logisch redeneert.
  • gemakkelijk en snel complexere leerinhouden verwerkt.
  • een sterk taalgevoel hebt.
  • van Latijn en taal in het algemeen houdt.
  • aanleg en interesse hebt voor wiskunde, informaticawetenschappen en wetenschappen.

Toelichting bij de studierichting

Latijn

Wanneer je ook in de derde graad Latijn wilt studeren, kunnen volgende toelichtin­gen helpen je keuze te motiveren en te onderbouwen.

Het vak Latijn met 4 u. sluit aan op de reeds gevolgde cursus Latijn met 5 u. in de tweede graad.
De vorige jaren heb je de taal reeds vrij grondig bestudeerd; daarom zal die taalstu­die grotendeels beperkt blijven tot het herhalen van basisvocabularium en basisgram­matica. Aansluitend bij de lectuur van auteurs worden beide aspecten verder aange­vuld; datzelfde geldt ook voor de studie van woordvolgorde en stijl.
De nadruk in de derde graad ligt eerder op het lezen, begrijpen, interpreteren en beoordelen van teksten, geschreven door Latijnse auteurs uit de klassieke periode en latere eeuwen.

In het eerste jaar van de derde graad ga je kennis maken met teksten die vooral behoren tot het domein van de poëzie. Schrijvers als Catullus, Vergilius, Horatius hebben het over de eeuwige mens: de mens die zich vragen stelt over liefde, lijden, verlangen naar geluk, naar goedheid en schoonheid, naar onsterfelijkheid. Ze proberen op deze vragen (die ook de onze blijven) een antwoord te geven vanuit hun bescha­vingssituatie. Deze antwoorden moet je kritisch beoordelen en vergelijken met het antwoord dat wij vanuit ons hedendaags mensbeeld geven. Dergelijke vergelijken­de studie kan erg verrijkend zijn.

In aansluiting op het eerste jaar - waar de vraagstelling meer de persoonlijke problematiek betreft - bestudeer je in het tweede jaar van de derde graad eerder de mens in de hem omringende wereld: de kracht van het gesproken woord als hefboom om mensen te overtuigen (retoriek of welsprekendheid); het recht als ordeningsprinci­pe van een complexe samenleving (Romeins recht); de kritische terugblik op het verleden (historiografie of geschiedschrijving); de zoektocht naar antwoorden op fundamentele levensvragen (filosofie of wijsbegeerte). Naast grote namen als Cicero, Tacitus, Lucretius, Seneca kunnen ook christelijke auteurs als Augustinus en humanisten als Erasmus aan bod komen. Ook hier werkt de vergelijking met hedendaagse vraagstellingen zeer vormend, zodat je stilaan kan doorgroeien naar een eigen, verantwoorde levenshouding.

Wiskunde 6 uur

Deze cursus sluit aan op de cursus wiskunde 5 uur in de tweede graad. De wiskundevorming heeft hier een drievoudige rol: de ontwikkeling van een wiskundig basisinstrumentarium, de ontwikkeling van het denken in het algemeen en van specifieke denkmethoden en probleemoplossende werkwijzen eigen aan een wiskundige aanpak en de reflectie erop. De problemen die aangepakt worden zullen diepgaander onderzocht worden en van een hogere moeilijkheidsgraad zijn.

Deze vorming is dan ook een ideale voorbereiding op wiskundige en wetenschappelijke richtingen in het hoger onderwijs. De belangrijkste leerstofonderdelen zijn goniometrie, grondige analyse, ruimtemeetkunde, kansrekening en statistiek.

Lessentabel

Vakken
1de jaar
2de jaar
3de jaar
4de jaar
5de jaar
6de jaar
7de jaar
Aardrijkskunde
-
-
-
-
-
1
-
1
-
Engels
-
-
-
-
-
2
-
2
-
Esthetica
-
-
-
-
-
1
-
0
-
Frans
-
-
-
-
-
3
-
3
-
Geschiedenis
-
-
-
-
-
2
-
2
-
Godsdienst
-
-
-
-
-
2
-
2
-
Lichamelijke opvoeding
-
-
-
-
-
2
-
2
-
Nederlands
-
-
-
-
-
4
-
4
-
Biologie
-
-
-
-
-
1
-
1
-
Chemie
-
-
-
-
-
2
-
1
-
Fysica
-
-
-
-
-
1
-
1
-
Informaticawetenschappen
-
-
-
-
-
0
-
1
-
Latijn
-
-
-
-
-
4
-
4
-
Wiskunde
-
-
-
-
-
6
-
6
-
Buiten de lijntjes
-
-
-
-
-
1
-
0
-
Blik op morgen
-
-
-
-
-
0
-
2
-

Nog vragen?

Contacteer onze studieloopbaancoach voor persoonlijke begeleiding bij je studiekeuze.

Interesse in deze opleiding?

Dan ben je absoluut welkom op onze school! Ter info, deze opleiding wordt ook aangeboden op andere scholen binnen Arcadia. Maak gerust even kennis via onderstaande links.

Benieuwd naar onze andere opleidingen?

Bij Arcadia zetten we bewust in op een gevarieerd studieaanbod. Neem dus zeker een kijkje naar onze andere opleidingen. Er valt nog heel wat te ontdekken!